Korzyści ze słonecznej witaminy D

witamina słońca

Jeśli masz ochotę być miłośnikiem słońca, ten artykuł może zainspirować Cię do spędzenia jeszcze więcej czasu na świeżym powietrzu, wygrzewając się na słońcu. A to dlatego, że promienie ultrafioletowe słońca są doskonałym źródłem witaminy D. Krótko mówiąc, witamina D to grupa rozpuszczalnych w tłuszczach sekosteroidów, które pozwalają organizmowi wchłaniać wapń, magnez i fosforany, z których wszystkie są niezbędne dla ogólnego dobrego samopoczucia. zdrowie.

Wchłanianie wapnia przyczynia się do wzmocnienia kości i zębów. Łącznie magnez i fosforany pomagają w regulacji funkcji mięśni i nerwów, poziomu glukozy we krwi i ciśnienia krwi. Na stronie nagiecipki.pl możemy znaleźć informację, że odpowiedni poziom sekosteroidów rozpuszczalnych w tłuszczach, znanych również jako witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, może chronić przed wieloma chorobami przewlekłymi, z których niektóre obejmują:

– Choroby neurodegeneracyjne,
– Niektóre nowotwory,
– Stwardnienie rozsiane,
– Osteomalacja (miękkie kości),
– Osteoporoza (kruche kości),
– Krzywica.

Rzeczywiście, odpowiedni poziom witaminy D zapewnia szereg korzyści zdrowotnych. I wszystkie można uzyskać, spędzając od 10 do 15 minut na wystawieniu na promienie ultrafioletowe słońca kilka razy w tygodniu. Warto zauważyć, że ten przedział czasowy jest bardziej odpowiedni dla osób o jasnej karnacji. Osoby o ciemnej karnacji mogą potrzebować więcej ekspozycji, ponieważ ciemniejsze odcienie skóry zazwyczaj nie wchłaniają tak łatwo witaminy D ze światła słonecznego. Na szczęście istnieją produkty spożywcze, które ludzie mogą spożywać, aby utrzymać zdrowy poziom tej witaminy, w tym wzbogacone mleko i płatki zbożowe.

Tłuste ryby, a mianowicie łosoś, makrela i sardynki, są również doskonałym źródłem witaminy D. W zależności od pochodzenia, organizm wykorzystuje dwa warianty witaminy D do wchłaniania wapnia, magnezu i fosforanów. Pierwszym z nich jest ergokalcyferol, inaczej zwany witaminą D2, który pochodzi z pożywienia. Drugi to cholekalcyferol, znany również jako witamina D3, który pochodzi z ekspozycji na światło słoneczne.

Zrozumienie mechanizmu produkcji witaminy D w organizmie człowieka

Kiedy dana osoba wystawia skórę na działanie promieni ultrafioletowych słońca, zachodzi proces znany jako synteza witaminy D. Krótko mówiąc, promienie ultrafioletowe B (UVB ) ze słońca oddziałują z cholesterolem w komórkach skóry. Ta interakcja prowadzi do produkcji witaminy D, umożliwiając organizmowi wchłanianie wapnia, magnezu i fosforanów.

To powiedziawszy, istnieją dwa rodzaje cholesterolu w ludzkim ciele, lipoproteina o wysokiej gęstości (HDL) i lipoproteina o niskiej gęstości (LDL). Dla porównania, HDL odnosi się do dobrego cholesterolu, który przynosi korzyści organizmowi. Dla porównania, LDL odnosi się do złego cholesterolu, który często prowadzi do chorób układu krążenia. Synteza witaminy D może zostać przerwana, jeśli dana osoba ma wysoki poziom cholesterolu, co oznacza, że ​​ma zbyt wysoki poziom LDL i zbyt niski poziom HDL. Badania pokazują, że istnieje korelacja między wysokim poziomem cholesterolu a niedoborem witaminy D.

Wzrost poziomu testosteronu i produkcji witaminy D

Jeśli chodzi o witaminę D, należy zwrócić uwagę na to, że wraz z cholesterolem, testosteron również odgrywa rolę w umożliwianiu organizmowi produkcji tej rozpuszczalnej w tłuszczach witaminy. Dotyczy to zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Podobnie jak cholesterol w komórkach skóry, wątroba również bierze udział w ułatwianiu syntezy witaminy D, gdy ludzie wystawiają twarz, nogi, ramiona lub inne części ciała na promienie słoneczne UVB. Ponadto eksperci mają teorie, w jaki sposób wit D i cynk mogą wpływać na poziom testosteronu.

Tak samo jest w przypadku spożywania pokarmów wzbogaconych w tę rozpuszczalną w tłuszczach witaminę. Wątroba odgrywa rolę w syntezie witaminy D, przekształcając witaminę D, którą organizm otrzymuje ze światła słonecznego lub wzbogaconej żywności w 25-dihydroksywitaminę D. Jednak ten proces konwersji zwykle ulega zahamowaniu, jeśli u danej osoby wystąpi problem z wątrobą. Do tego momentu słabo funkcjonująca wątroba jest jedną z wielu cech charakterystycznych niskiego poziomu testosteronu. Warto również zauważyć, że wysoki poziom testosteronu, zwykle powodowany przez nowotwory, może narazić ludzi na ryzyko niedoboru witaminy D. Jeśli chodzi o niski poziom testosteronu, dwoma głównymi przyczynami są niski poziom ludzkiego hormonu wzrostu (HGH) i starzenie się.

Jakie są wymagane dawki?

Dla ogólnego dobrego stanu zdrowia i uniknięcia objawów niedoboru witaminy D, National Institutes of Health (NIH) zaleca, aby dzieci w wieku do 12 miesięcy otrzymywały co najmniej 400 IU witaminy D każdego dnia. W wieku od 1 do 70 lat 600 IU dziennie jest uważane za idealne. Dla osób w wieku powyżej 70 lat NIH zaleca 8oo IU każdego dnia.

Jakie są niebezpieczeństwa niedoboru witaminy D?

Dla większości ludzi zdrowy poziom witaminy D wynosi od 20 do 50 nanogramów na mililitr ng/ml. A poziomy wynoszące 12 ng/ml lub mniej stanowią niedobór witaminy D. To powiedziawszy, może pojawić się wiele problemów zdrowotnych, jeśli dana osoba rozwinie niedobór witaminy D, z których niektóre obejmują:

– Zaburzenia funkcji poznawczych,
– Choroby układu oddechowego,
– Choroba serca,
– Zwiększone ryzyko zachorowania na raka piersi, prostaty lub jelita grubego.

Najlepsze sposoby na uzyskanie witaminy D

Większość zgodzi się, że spędzanie 10 do 15 minut na wygrzewaniu się w południowym słońcu jest najlepszym sposobem na uzyskanie zalecanego dziennego spożycia (RDI) witaminy D. Oczywiście dla niektórych jest to łatwe, a dla innych znacznie trudniejsze. A to będzie miało wiele wspólnego z ich położeniem geograficznym. Aby naturalnie uzyskać jak najwięcej witaminy D, czyli z promieni słonecznych ultrafioletowych B (UVB ), człowiek musi żyć na szerokościach geograficznych od 40 stopni na północ do 40 stopni na południe od równika. Dla osób spoza tych szerokości geograficznych uzyskanie zalecanego dziennego spożycia witaminy D będzie kwestią przyjmowania suplementów i spożywania pokarmów bogatych w witaminę D.

Wiele korzyści, jakie przynosi człowiekowi witamina D

Podsumowując, odpowiedni poziom witaminy D może przynieść organizmowi wiele korzyści, od przyczyniania się do silnych, zdrowych zębów i kości po znacznie silniejszy układ odpornościowy i wszystko pomiędzy. I wystarczy spędzić kilka minut na świeżym powietrzu pod wspaniałym słońcem, jedząc wzbogaconą żywność lub zażywając wysokiej jakości suplementy diety, aby dostarczyć organizmowi zalecaną ilość tej rozpuszczalnej w tłuszczach witaminy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top